Ogromna kara dla Mety

W dniu 04.01.2023 roku (środa), irlandzki Komisarz ds. Ochrony Danych (DPC) nałożył w sumie 390 mln euro grzywny na Metę, firmę-matkę Facebooka, za naruszanie prywatności. Meta Ireland otrzymało grzywnę w wysokości 210 mln euro (za naruszenia RODO dotyczące jej usługi Facebook) i 180 mln euro (za naruszenia dotyczące jej usługi Instagram). DPC zakazał też firmie zmuszania użytkowników w Unii Europejskiej do akceptowania personalizowanych reklam dobieranych na podstawie ich aktywności w sieci.

Jak komentuje Associated Press, decyzja DPC, która dotyczy działalności Facebooka i Instagrama, może zmusić Metę do zmiany modelu biznesowego. Firma zapowiedziała jednak, że odwoła się od tego wyroku.

“Grube Ryby” na celowniku DPC

Komisja Ochrony Danych (DPC) jest niezależnym krajowym organem odpowiedzialnym za przestrzeganie podstawowego prawa osób fizycznych w UE do ochrony ich danych osobowych. DPC jest irlandzkim organem nadzorczym w zakresie ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO), a także pełni funkcje i uprawnienia związane z irlandzkimi przepisami o prywatności i łączności elektronicznej (2011) oraz dyrektywą UE znaną jako dyrektywa w sprawie egzekwowania prawa. Innymi słowy, DPC jest głównym regulatorem zajmującym się sprawami koncernów technologicznych, takich jak Google, Apple czy Tiktok, ponieważ europejskie siedziby tych firm są zarejestrowane w Irlandii. Obecnie DPC prowadzi 11 dochodzeń w sprawie Mety. Reuters przypomina, że wartość kar nałożonych na Metę przez DPC sięgnęła 1,3 mld euro.

Środowa decyzja DPC to wynik postępowania, które wszczęto w maju 2018 roku, gdy w UE weszło w życie ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). Meta zmieniła wówczas podstawę prawną, na mocy której posługiwała się danymi użytkowników, aby podsuwać im spersonalizowane reklamy, dodając klauzulę do zasad korzystania z serwisu. Zmusza ona de facto użytkowników do wyrażania zgody na wykorzystanie ich danych.

DPA uznał, że Meta nie ma prawa do korzystanie z takiej formy kontraktu z użytkownikami, a zatem podsuwanie im celowanych reklam jest nielegalne. Firma ma teraz trzy miesiące na dostosowanie swojej działalności do przepisów unijnych.